Poomsae

Poomsae Koryo 9

Poomsae Koryo symboliseert “seonbae”, een geleerd man, die wordt gekenmerkt door een sterke martiale geest van een rechtvaardig en geleerd man c.q. vrouw.
De nieuwe technieken die in deze Poomsae zijn Kodeum-chagi, Opeun-sonnal-bakkat-chigi, Sonnal-arae-makki, Khaljaebi-mureup-nullo-kkokki, Momtong-hecho-makki, Jumeok-pyojeok-jireugi, Pyonson-keut-jecho-jireugi, Batang-son-nullo-makki, Palkup-yop-chagi, Me-jumeok-arae-pyojeok-chigi, enz. 
De Tong-milgi dat mentale concentratie vereist door het plaatsen van de hand tussen de bovenbuik en de onderbuik, waar “de zonde” (goddelijke) en “Jeong” (geest) samenkomen. 
De lijn van Poomsae vertegenwoordigt de Chinese brief, die “seonbae” of “seonbi” betekent, een geleerd man of een man van deugd in de Koreaanse taal.

Poomsae Keumgang 10

Keumgang betekent diamant.
De berg Keumgang  op het Koreaanse schiereiland, die beschouwd wordt als het centrum van de nationale geest, en de” Keumgang Yeoksa “(Keumgang krijger) zoals genoemd door de Boeddha, en vertegenwoordigt de machtigste krijger.Dit is de achtergrond van deze Poomsae.Nieuwe technieken zijn Batangson-teok-chigi, Han-sonnal-momtong-an-makki, Keumgang-makki, Santeoul-makki, Kheun Dol-tzogi, en de Hak-dari-seogi.De bewegingen moeten krachtig en evenwichtig zijn, welke bij de zwarte band en de waardigheid ervan passen.

Poomsae Taebaek 11

Taebaek is de naam van een berg met de betekenis van “heldere berg”, waar Tangun, de stichter van de natie van de Koreaanse volk, het land regeerde, en de heldere berg symboliseert heiligheid van de ziel en Tangun’s gedachte van “Hongik InGaN” (humanitaire ideaal).Er zijn tal van websites bekend als Taebaek, maar Mt. Paektu, die doorgaans bekend als de bakermat van de Koreaanse volk, is de achtergrond van de naamgeving van de Taebaek Poomsae.Nieuwe technieken die in dit Poomsae zijn Sonnal-arae-hecho-makki, Sonnal-opeo-japki (grijpen), Japhin-son-mok-ppaegi (uittrekken van de gevangen pols), Kumkang-momtong-makki, Deung-jumeok-olgul -bakkat-chigi, Dol-tzeogi (scharnier), etc. 

Poomsae Pyongwon 12

Pyongwon betekent een vlakte die een enorm uitgestrekte land is. Het is de bron van leven voor alle schepselen en het land waar de mensen leven. Poomsae Pyongwon was gebaseerd op het idee van vrede en strijd als gevolg van de principes van herkomst en gebruik. De nieuwe technieken die in dit Poomsae zijn palkup-ollyo-Chigi, kodureo-olgul-yop-Makki, dangkyo-teok-jireugi, meongye-Chigi, hecho-santeul-Makki, enz. De jumbi-seogi is de moa-seogi-wen-kyop-son (links overlappende handen), die de concentratie van kracht moet symboliseren en de bron is van het menselijk leven. De lijn van Poomsae betekent dat de oorsprong en de transformatie van de vlakte.

Poomsae Sipjin 13 

Het woord “Sipjin” is afgeleid van de gedachte van 10 lange levens, met daarin tien elementen van een lange levensduur, namelijk zon, maan, bergen, water, steen, pijnbomen, kruid van de eeuwige jeugd, schildpad, herten, en kraan . Ze bestaat uit twee hemellichamen, 3 natuurlijke hulpbronnen, 2 planten en drie dieren, alle het geven van menselijke wezens geloof, hoop en liefde. De Poomsae Sipjin symboliseert die dingen.
De nieuwe technieken die in deze Poomsae zijn Hwangso-Makki, Son-badak-kodureo-makki, Opeun-sunnal-jireugi, Sonnal-arae-makki, Bawi-milgi (duwen van een rots), Sonnal-deung-momtong-hecho-makki, Kodeo-olligi (optillen), Chettari-jireugi, Sonnal-otkoreo-arae-makki, Sonnal-deung-momtong-makki.

Poomsae Jitae 14

Het woord “Jitae“: een man staat met 2 voeten op de grond, uitkijkend over de hemel. 
Een man op de aarde symboliseert het vechten om te overleven tijdens het menselijk leven. Deze Poomsae symboliseert verschillende aspecten in een menselijk leven. 
De nieuwe technieken die in dit Poomsae zijn Han-sonnal-olgul-makki, Keumkang-momtong-jireugi, en Me-jumeok-yop-pyojeok-chigi.

Poomsae Cheonkwon 15

Het woord “Cheonkwon” betekent de Hemelse Grote Almachtige, dat is de oorsprong van al het schepsel en de kosmos symboliseert. Haar oneindige competentie betekent de creatie, verandering en voltooiing.
De nieuwe technieken in deze Poomsae zijn Nalgae-pyogi, Bam-jumeok-sosum-chigi, Hwidullo-makki, Hwidullo-jabadangkigi, Keumgang-yop-jireugi, Taesan-milgie, enz. 

Poomsae Hansu 16

Het woord “Hansu“: water is de levensbron van het leven en de groeiende schepselen. 
Hansu symboliseert de geboorte van een leven en groei, kracht en zwakte, grootmoedigheid en harmonie, en aanpassingsvermogen. 
De nieuwe technieken die in dit Poomsae zijn Sonnal-deung-momtong-hecho-makki, Me-jumeok-yang-yopkuri-chigi, Kodureo-khaljaebi, An-palmok-arae-pyojeok-makki, Sonnal keumgang-makki, enz. 
De Poomsae lijn symboliseert de Chinese brief dat water betekent.

Poomsae Ilyeo 17

Ilyeo symboliseert de gedachte van een grote boeddhistische priester van Silla dynastie, de heilige Wonhyo, die wordt gekenmerkt door de filosofie van de eenheid van geest en lichaam.
Het leert dat een punt, een lijn of een cirkel eindigt allemaal in een. 
Poomsae Ilyeo staat voor de harmonisatie van de geest en lichaam, de essentie van de krijgskunst, na een lange training van verschillende soorten technieken en spirituele groei voor de voltooiing 
van Taekwondo training.
De nieuwe technieken in deze Poomsae zijn Sonnal-olgul-makki, Wesanteul-yop-chagi, Du-son-pyo-bitureo-jabadangkigi, Twio-yop-chagi en de eerste houding van Ogeum-hakdari-seogi. 
De lijn van deze Poomsae symboliseert de boeddhistische denkwijze, ter nagedachtenis van de heilige Wonhyo.